24 września mieliśmy przyjemność gościć w naszej szkole psychologów z trenerskim doświadczeniem zawodowym w obszarze profilaktyki uzależnień, nowych mediów 
i cyberprzemocy z Centrum Szkoleń Profilaktycznych EDUKATOR z Krakowa, Panią Katarzynę Kudyba i Panią Martę Zaborską. 

W ramach szkolnej akcji „Dnia Profilaktyki” trenerzy przeprowadzili warsztaty
w klasach  IV-VIII, radę szkoleniową dla grona pedagogicznego, a także wykład dla rodziców, podczas których skupiono się na następujących zagadnieniach i tematach:

Klasa IV – „Komunikacja i właściwe relacje w klasie”, budowanie poczucia własnej wartości i prawidłowej komunikacji rówieśniczej.

Klasa V – „Młodzi w świecie gier”, budowanie poczucia własnej wartości, prawidłowej komunikacji rówieśniczej.

Klasa VI – „Samoakceptacja – najlepsze, co możesz dla siebie zrobić”. 

Klasa VII – „Kłopoty online CYBERPRZEMOC, HEJT”, wykluczenie rówieśnicze, przemoc psychiczna, budowanie poczucia własnej wartości, prawidłowej komunikacji rówieśniczej.

Klasa VIII – „Kłopoty online CYBERPRZEMOC, HEJT”, budowanie poczucia własnej wartości, prawidłowej komunikacji rówieśniczej.

Rada szkoleniowa na dla grona pedagogicznego – Cyberprzemoc – tworzenie szkolnej strategii przeciwdziałania cyberprzemocy”

Zebranie z rodzicami „ Czy wiem, co moje dziecko robi w wirtualnym świecie?”.

Podczas zajęć profilaktycznych z uczniami wszystkich klas, spotkania z radą pedagogiczną
i zebrania z rodzicami  trenerzy poruszyli przede wszystkim szereg istotnych zagadnień dotyczących bezpieczeństwa w Internecie oraz aktywności na popularnych platformach
i w grach online. W szczególności skupili się na zagrożeniach związanych z wirtualnymi znajomościami, hejtem, który wpływa na samoakceptację uczniów, oraz uzależnieniami wynikającymi z nadmiernego korzystania z gier i mediów społecznościowych. 

 

Celem szkolnego Dnia Profilaktyki było wzmocnienie zdrowia psychicznego uczniów, rodziców i nauczycieli oraz bezpieczeństwa dzieci w sieci. 

Warto pamięć, że długie godziny spędzane przed ekranem mogą osłabiać zdolności dziecka 

do komunikacji w realu, co skutkuje izolacją społeczną i obniżeniem poczucia własnej wartości.  Ważna jest tu rola rodzica we wsparciu dziecka w zarządzaniu czasem spędzanym w Internecie, ucząc ich odpowiedzialnego planowania czasu i równoważenia rozrywki online z innymi aktywnościami, stawianiu granic czasu korzystania z gier i platform społecznościowych.

Warto również nadmienić, że nadmierne korzystanie z gier i mediów społecznościowych, szczególnie w godzinach nocnych, ma negatywny wpływ na zdrowie i samopoczucie uczniów. Brak snu, wynikający z nocnych sesji grania lub przeglądania mediów, prowadzi do obniżonej koncentracji, zmęczenia oraz pogorszenia wyników w nauce. Długotrwałe niedosypianie 

wpływa także na zdrowie psychiczne, osłabiając zdolność do radzenia sobie ze stresem
i emocjami, co może prowadzić do drażliwości, trudności w relacjach z rówieśnikami oraz obniżonej samoakceptacji.

Przeprowadzone warsztaty cieszyły się dużym zainteresowaniem zarówno ze strony uczniów jak i dorosłych odbiorców, a przede wszystkim dały wszystkim niezwykle pouczającą lekcję. 

      Warsztaty zostały sfinansowane przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Terespolu, za co serdecznie dziękujemy. 

Pedagog szkolny