SYSTEM OCENIANIA Z RELIGII DLA KLASY I SZKOŁY PODSTAWOWEJ
według podręcznika „Żyjemy w Bożym świecie” nr 11-01/12-KI-1/12
zgodnego z programem nauczania „W rodzinie dzieci Bożych” nr AZ-1-01/12
OGÓLNE KRYTERIA OCENIANIA
W procesie oceniania obowiązuje stosowanie zasady kumulowania wymagań (ocenę wyższą otrzymać może uczeń, który spełnia wszystkie wymagania przypisane ocenom niższym). Oceniamy wiedzę i umiejętności ucznia oraz przejawy ich zastosowania w życiu codziennym, przede wszystkim w szkole. Gdy uczeń ubiega się o ocenę celującą, bierzemy pod uwagę również jego zaangażowanie religijno-społeczne poza szkołą.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
a) nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą, (i)
b) odmawia wszelkiej współpracy, (i)
c) ma lekceważący stosunek do przedmiotu i wiary.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne:
a) w zakresie wiadomości i umiejętności opanował treści najłatwiejsze, najczęściej stosowane, stanowiące podstawę do dalszej edukacji,
b) wykazuje choćby minimalne zainteresowanie przedmiotem i gotowość współpracy z nauczycielem i w grupie.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania podstawowe:
a) opanował treści najbardziej przystępne, najprostsze, najbardziej uniwersalne, niezbędne na danym etapie kształcenia i na wyższych etapach,
b) uczestniczy w rozwiązywaniu problemów oraz umiejętnie słucha innych.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania rozszerzające:
a) opanował treści umiarkowanie przystępne oraz bardziej złożone,
b) ukierunkowany jest na poszukiwanie prawdy i dobra oraz szanuje poglądy innych,
c) aktywnie realizuje zadania wykonywane w grupie.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania dopełniające:
a) opanował treści obejmujące elementy trudne do opanowania, złożone i nietypowe,
b) wykazuje własną inicjatywę w rozwiązywaniu problemów swojej społeczności
c) wszechstronnie dba o rozwój swojej osobowości i podejmuje zadania apostolskie.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
a) posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy,
c) osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach kwalifikując się do finałów na szczeblu powiatowym, regionalnym, wojewódzkim albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
PRZEDMIOT OCENY |
OCENA |
|||||
celująca
|
bardzo dobra |
dobra |
dostateczna |
dopuszczająca |
niedostateczna |
|
1. Modlitwy, pieśni |
· dokładna znajomość tekstu, melodii, samodzielność i piękno wykonania |
· dokładna znajomość tekstu, melodii |
· dobra znajomość tekstu, melodii |
· niezbyt dokładna znajomość tekstu |
· fragmentaryczna znajomość tekstu |
· brak jakiejkolwiek znajomości tekstu |
2. Ćwiczenia w podręczniku |
· wykonane wszystkie zadania · staranne pismo · własne materiały · ilustracje itp. |
· starannie prowadzony · wszystkie zadania
|
· zapis staranny · luki w zapisach (sporadyczne do 5 tematów) |
· ćwiczenia czytelne · braki w zadaniach (do 40% tematów) |
· pismo niestaranne · liczne luki w zapisach (do 70% tematów) |
· brak podręcznika |
3. Prace domowe |
· staranne wykonanie · treści wskazujące na poszukiwania w różnych materiałach · dużo własnej inwencji · twórcze |
· merytorycznie zgodne z omawianym na lekcji materiałem · staranne · czytelne · rzeczowe |
· wskazują na zrozumienie tematu · niezbyt twórcze |
· powiązane z tematem · niestaranne |
· widać próby wykonania pracy · na temat |
· praca nie na temat · brak rzeczowości w pracy · brak pracy |
4. Odpowiedzi ustne
|
· wiadomości zawarte w podręczniku uzupełnione wiedzą spoza programu · wypowiedź pełnymi zdaniami, bogaty język · używanie pojęć |
· wiadomości z podręcznika prezentowane w sposób wskazujący na ich rozumienie, informacje przekazywane zrozumiałym językiem · odpowiedź pełna nie wymagająca pytań dodatkowych |
· wyuczone na pamięć wiadomości · uczeń ma trudności w sformułowaniu myśli własnymi słowami · potrzebna pomoc nauczyciela |
· wybiórcza znajomość poznanych treści i pojęć · odpowiedź niestaranna · częste pytania naprowadzajace |
· słabe wiązanie faktów i wiadomości · chaos myślowy i słowny · odpowiedź bełkotliwa, niewyraźna, pojedyncze wyrazy · dużo pytań pomocniczych |
· brak odpowiedzi lub odpowiedzi świadczące o braku wiadomości rzeczowych |
5. Aktywność |
· uczeń wyróżnia się aktywnością na lekcji · korzysta z materiałów zgromadzonych samodzielnie |
· uczeń zawsze przygotowany do lekcji · często zgłasza się do odpowiedzi · wypowiada się poprawnie |
· stara się być przygotowany do lekcji chętnie w niej uczestniczy |
· mało aktywny na lekcjach |
· niechętny udział w lekcji |
· lekceważący stosunek do przedmiotu i wiary |
6. Inscenizacje, gazetka szkolna, praca na rzecz Kościoła i inne |
· wiele razy pomaga w różnych pracach · pilnie i terminowo wykonuje powierzone zadania, dużo własnej inicjatywy · aktywnie uczestniczy w życiu małych grup formacyjnych (ministranci, oaza itp.) |
· starannie wykonuje powierzone przez katechetę lub księdza zadania · przejawia postawę apostolską |
· niezbyt chętnie wykonuje zadania poza lekcjami, ale nie unika ich zupełnie · uczestniczy w rekolekcjach szkolnych |
|
|
|
SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENIANIA
Semestr I
Dział |
OCENA |
||||
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca |
|
I.
|
· potrafi się przedstawić wobec całej klasy · wie, że katecheza jest spotkaniem z dobrym Bogiem · wie, że Bóg jest naszym najlepszym Ojcem · wie, że przyroda jest dziełem dobrego Boga · śpiewa z całą klasą refren pieśni „Radośnie Panu hymn śpiewajmy” · wie, że można spotykać się z Bogiem poprzez piękno przyrody · wie, że życie jest darem Boga przekazywanym przez rodziców · wie, że powinien troszczyć się o własne zdrowie i życie · wie, że z Jezusem spotykamy się na Mszy św. · wymienia, co jest dla niego skarbem
|
· pamięta imię katechety oraz przynajmniej kilku kolegów i koleżanek z klasy · wymienia cechy Boga – najlepszego Ojca · opowiada, jak okazać miłość Bogu Ojcu · wie, że świat jest darem kochającego Boga · z pomocą katechety wypowiada podziękowanie Bogu za piękny świat · wymienia sposoby okazywania Bogu wdzięczności za dzieło stworzenia · wie, że przez troskę o rośliny i zwierzęta okazuje wdzięczność Bogu za stworzony świat · wymienia dary Boże w przyrodzie · potrafi podziękować Bogu i rodzicom za dar życia · wie, że Jezus jest największym darem miłości Boga do ludzi · zna przypowieść o skarbie · wskazuje, jak pielęgnować przyjaźń |
· rozpoznaje podręcznik do religii · pamięta, kiedy jest katecheza · wyjaśnia, w jaki sposób możemy okazać Bogu, że Go kochamy · wymienia rodzaje spotkań z Bogiem Ojcem · pamięta, że dzieła stworzone przez Boga służą człowiekowi · wyjaśnia, że dzieła stworzone przez Boga są dla człowieka pożyteczne · wskazuje ślady Boże w przyrodzie · wyjaśnia, dlaczego życie można nazwać darem · wymienia najważniejsze fakty z życia Jezusa · określa, co jest jego największym skarbem · śpiewa piosenkę „Mam Przyjaciela”
|
· potrafi zaśpiewać piosenkę „Dobrze, że jesteś” · śpiewa piosenkę „Ojcze, Ty kochasz mnie” · wypowiada modlitwę, w której dziękuje Bogu za piękny świat · śpiewa piosenkę „Dobre, dobre, bardzo dobre” · potrafi wyrazić modlitwą wdzięczność Bogu za Jego dary · potrafi wielbić Boga za piękny świat modlitwą spontaniczną · uzasadnia, dlaczego powinien troszczyć się o własne zdrowie i życie · śpiewa piosenkę z gestami „Cieszę się. Alleluja!” · wyjaśnia prawdę, że Pan Jezus jest Synem Bożym · śpiewa piosenkę „Bóg tak umiłował świat” · wyjaśnia, na czym polegają postawy koleżeństwa i przyjaźni
|
|
·
II.
|
· zna słowa pozdrowienia chrześcijańskiego · poprawnie wykonuje znak krzyża · wie, że modlitwa jest rozmową z dobrym Bogiem · odróżnia postawę modlitwy na katechezie od innych zachowań · wyjaśnia, dlaczego zwracamy się do Boga wezwaniem „Ojcze” · wyraża postawę szacunku dla Pisma Świętego · wie, że Bóg mówi do nas przez słowa Pisma Świętego · wymienia najbliższych członków swojej rodziny · wie, że kościół jest domem Bożym · odróżnia kościół od innych budynków · wie, że kościół jest uświęcony szczególną obecnością Boga · wie, że w kościele sprawowana jest Msza św. · opowiada o swoich dobrych czynach, którymi sprawił innym radość
|
· wymienia znaki i symbole religijne · wie, że ludzie wierzący powinni mieć znaki religijne w swoich domach · wie, czym jest znak krzyża dla chrześcijaństwa · rozpoznaje ludzi modlących się · mówi z pamięci modlitwę „Ojcze nasz” · wymienia miejsca i wydarzenia, podczas których czytane jest Pismo Święte. · wskazuje sposoby okazywania miłości w rodzinie · wie, że Pan Bóg pragnie być odwiedzany w swoim domu · wskazuje, gdzie w kościele jest kropielnica · rozpoznaje w kościele ołtarz, krzyż i miejsce, gdzie jest Najświętszy Sakrament · wymienia sposoby okazywania szacunku świętym miejscom i znakom · pamięta pod jakim wezwaniem jest jego parafia (imię patrona) · rozpoznaje posługę ministranta · wymienia zachowania, którymi dziecko sprawia radość Bogu · rozumie, że dobre uczynki wobec najbliższych są wyrazem miłości do Boga |
· rozpoznaje znaki obecności Bożej w swoim otoczeniu (kościół, krzyż, obraz, kapliczka, medalik) · otacza szacunkiem znaki religijne · wymienia miejsca i sytuacje, w których wykonuje znak krzyża · wymienia, za co możemy Bogu dziękować i chwalić Go, za co Go przepraszamy i o co możemy prosić · wie, że Msza św. jest szczególnym rodzajem modlitwy · wie, że modlitwy „Ojcze nasz” nauczył Pan Jezus · potrafi z uwagą wysłuchać słowa Bożego w czasie niedzielnej liturgii · wie, że rodzinna miłość ma swe źródło w Bogu · opisuje, na czym polega właściwe zachowanie się w kościele · wyraża postawę szacunku dla miejsc świętych · podaje nazwy przedmiotów i miejsc w kościele, którym okazujemy szczególny szacunek · wyjaśnia, na czym polega prawidłowe zachowanie się w kościele i przed krzyżem · wyjaśnia, w jakim celu ludzie gromadzą się w kościele · wyjaśnia, jak wygląda Msza św. w jego parafii · potrafi zaśpiewać piosenkę „Dzieckiem Bożym jestem ja” · zgodnie bawi się z kolegami |
· potrafi zaśpiewać piosenkę „Jezus jest tu” · potrafi zaśpiewać piosenkę „W imię Ojca i Syna” (z gestami) · z szacunkiem wykonuje znak krzyża · układa proste modlitwy uwielbienia, dziękczynienia, przeproszenia i prośy · potrafi zaśpiewać piosenkę „Bo Ty, Boże, jesteś Ojcem” · potrafi zaśpiewać (z gestami) piosenkę „Słowo Twe w Księdze śpi” · wyraża chęć poznawania Boga poprzez słuchanie słowa Bożego · właściwie posługuje się zwrotami grzecznościowymi: proszę, przepraszam, dziękuję · potrafi prawidłowo się przeżegnać korzystając z kropielnicy · poprawnie wykonuje gest pochylenia głowy (przed krzyżem i ołtarzem) oraz przyklęknięcia (przed Najświętszym Sakramentem) · pamięta imię ks. proboszcza · opowiada o wydarzeniach związanych z życiem parafii · potrafi scharakteryzować zachowanie godne dziecka Bożego
|
· przypomina swoim kolegom o właściwej postawie w kościele · razem z rodzicami angażuje się w życie parafii (procesje, roraty, różaniec...) |
III.
|
· zna pojęcia: Adwent i roraty · wie, z jaką nowiną przyszedł Gabriel do Maryi · wie, że prorocy zapowiadali przyjście Jezusa · wie, że słowa proroków zapisane są w Piśmie Świętym · dzieli się opłatkiem i składa życzenia · opisuje wygląd szopki betlejemskiej (w swojej parafii) · wymienia dary złożone przez Mędrców Panu Jezusowi · wie, że kolędy są wyrazem radości z przyjścia Jezusa |
· podaje liczbę świec na wieńcu adwentowym oraz liczbę adwentowych niedziel · wie, że Adwent jest czasem przygotowania na przyjście Jezusa · zna pojęcie „roratka” · zna słowa modlitwy „Zdrowaś Maryjo” · nazwę Betlejem kojarzy z zapowiedzią proroka (Mi 5,1) i miejscem narodzenia się Jezusa · zna zapowiedź, że Jezusa urodzi Maryja (Iz 7,14) · wymienia tradycje i zwyczaje świąteczne (wspólna wigilia, dzielenie się opłatkiem, żłóbek, choinka) · zna chrześcijańską wymowę zwyczajów świątecznych · wie, gdzie urodził się Jezus · wie, że świętowanie narodzenia Jezusa łączy się z udziałem we Mszy św. · zna perykopę biblijną o pokłonie Trzech Mędrców · zna słowa i melodię wybranych kolęd |
· wyjaśnia, na czym polega dobre przygotowanie do świąt Bożego Narodzenia · wyraża pragnienie uczestniczenia w roratach · potrafi modlić się słowami modlitwy „Zdrowaś Maryjo” · wyjaśnia, że prorok to człowiek wybrany przez Boga, który mówi w Jego imieniu · wyjaśnia, jakie zadania do spełnienia miał prorok · wyjaśnia, dlaczego opłatek otaczamy szacunkiem · wyjaśnia, dlaczego żłóbek z Dzieciątkiem jest najważniejszym znakiem świąt Bożego Narodzenia · zna wydarzenia związane z narodzeniem Jezusa · wymienia imiona Mędrców · potrafi ocenić swoje dobre uczynki jako najpiękniejszy prezent dla Jezusa · potrafi wyrazić radość z przyjścia Pana Jezusa przez wspólny śpiew kolęd i udział w przedstawieniu |
· wyjaśnia, kiedy na wieńcu adwentowym zapala się kolejne świece · potrafi zaśpiewać piosenkę adwentową · opowiada ewangeliczną perykopę o zwiastowaniu · potrafi powiązać słowa proroków (Mi 5,1 i Iz 7,14) z narodzeniem Jezusa · potrafi śpiewać kolędy · wyraża wdzięczność za narodzenie Jezusa w modlitwie spontanicznej · potrafi zaśpiewać refren piosenki „Chciałeś być maleńkim” oraz kolędę „Dzisiaj w Betlejem” · wyjaśnia, że ten, kto jest mądry, szuka Jezusa · chętnie składa Jezusowi dary z dobrych uczynków |
· chętnie opowiada o Jezusie · aktywnie włącza się w przygotowanie klasowej Wigilii (np. przygotowanie dekoracji, recytacja) · chętnie bierze udział w przedstawieniu bożonarodzeniowym |
VII.
|
· zna symbole i barwy narodowe Polski, · pamięta, że Maryja prosi o modlitwę na różańcu · wymienia imiona wybranych świętych i błogosławionych · wie, że po śmierci jest życie wieczne · rozumie, że każdy człowiek może naśladować św. Mikołaja |
· wie, co oznaczają słowa ślubowania · definiuje pojęcie „różaniec” · potrafi modlić się do Matki Bożej · wymienia cechy charakterystyczne osoby świętej · pamięta słowa modlitwy „Wieczny odpoczynek” · opowiada o postaci i życiu św. Mikołaja · podaje, jak można naśladować św. Mikołaja w dobroci |
· wyjaśnia znaczenie ślubowania w klasie pierwszej · przyjmuje prawidłową postawę w czasie hymnu · wymienia modlitwy odmawiane na różańcu · potrafi modlić się do swojego świętego patrona · wyjaśnia, dlaczego zapalamy znicze na grobach · potrafi dzielić się z innymi · potrafi zaśpiewać piosenkę „Biskupie Mikołaju” |
· zna słowa „Katechizmu polskiego dziecka”, · potrafi zaśpiewać piosenkę „O Królowo, Królowo Różańca” · podaje godzinę, o której odbywają się nabożeństwa różańcowe · wyjaśnia, w jaki sposób można zostać świętym · opowiada o wskrzeszeniu córki Jaira · chętnie pomaga swoim rodzicom, kolegom |
· chętnie uczestniczy w nabożeństwach różańcowych |
Semestr II
DZIAŁ |
OCENA |
||||
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca |
|
IV.
|
· wymienia osoby Świętej Rodziny · wie, komu Jezus okazywał posłuszeństwo · wie, co to znaczy być uczniem Jezusa · pamięta, że chrzest jest sakramentem szczególnej więzi z Chrystusem · wymienia uczynki miłości wobec najbliższych · wie, że Jezus uzdrawiał chromych, niewidomych i niemych · wie, że ludzie chorzy potrzebują pomocy · |
· zna nazwę rodzinnego miasta Jezusa · podaje przykłady okazywania miłości w rodzinie · wie, że Jezus powołuje uczniów · podaje przykłady jak zachowują się przyjaciele · wymienia przedmioty związane z chrztem (chrzcielnica, woda, paschał, świeca...) · zna treść Ewangelii Mk 10,46-52 · wymienia, kto zajmuje się ludźmi chorymi · podaje przykłady, jak może pomagać chorym |
· wyjaśnia, na czym polega posłuszeństwo · potrafi modlić się za swoją rodzinę · opowiada scenę powołania uczniów przez Jezusa · wyjaśnia, co to znaczy być przyjacielem i dobrym kolegą · stara się być życzliwy i koleżeński · wyjaśnia, w jaki sposób należy pielęgnować przyjaźń z Jezusem · szanuje pamiątki związane z jego chrztem · potrafi zaśpiewać piosenkę „Sercem kocham Jezusa” · potrafi prosić Boga o pomoc w byciu dobrym (modlitwa) · opowiada, o uzdrowieniach nad Jeziorem Galilejskim (Mt 15,29-31) · potrafi zaśpiewać piosenkę „Każdy może dziś do Jezusa przyjść” lub „Idzie Jezus” |
· wyjaśnia, dlaczego wzajemna miłość w rodzinie jest źródłem szczęścia · potrafi zaśpiewać piosenkę „Pan Jezus także mamę miał” · chętnie naśladuje Jezusa w posłuszeństwie i pomocy najbliższym · potrafi opisać cechy ucznia Chrystusowego · potrafi przez modlitwę wyrazić wdzięczność za sakrament chrztu · potrafi zaśpiewać piosenkę „By być jak Jezus” wyjaśnia, dlaczego dobro czynione najbliższym cieszy Pana Jezusa · wyjaśnia, w jaki sposób Jezus pomaga chorym obecnie
|
· świadczy uczynki miłości wobec bliźnich
|
V.
|
· wymienia zewnętrzne oznaki Wielkiego Postu w kościele · wie, że męka Pana Jezusa jest znakiem szczególnej miłości do ludzi · okazuje szacunek wobec krzyża · wie, że za zło należy Pana Jezusa przepraszać · rozumie, że przyznanie się do winy jest pierwszym krokiem w naprawieniu zła · pamięta, że spotkanie z Jezusem pomaga w stawaniu się lepszym · opisuje wygląd palmy · wie, że Jezus umarł na krzyżu z miłości do nas · pamięta, że w Wielką Sobotę ciało Pana Jezusa spoczywało w grobie
|
· wie, że Pan Jezus spotkał się ze swoimi uczniami na wieczerzy · wie, że Pan Jezus przemienił chleb i wino w swoje Ciało i Krew · kojarzy hostię (biały chleb) z obecnością Jezusa · zna słowa Jezusa „Bierzcie i jedzcie, to jest Ciało moje” · wie, że Pan Jezus umarł · wie, że w Wielki Piątek ludzie gromadzą się w kościele, by rozważać mękę Pana Jezusa i adorować krzyż · rozumie, że najważniejszym elementem grobu Bożego jest monstrancja – miejsce obecności Jezusa eucharystycznego |
· wie, że Ostatnia Wieczerza była w Wielki Czwartek · opowiada o Ostatniej Wieczerzy Jezusa z apostołami · wyraża szacunek wobec Pana Jezusa obecnego w Najświętszym Sakramencie · wyjaśnia, na czym polega adoracja krzyża · potrafi zaśpiewać piosenkę „Przepraszam Cię, Boże” · potrafi wyrazić wdzięczność Bogu za dar zbawienia (modlitwa) · opowiada, jak wygląda Boży grób w kościele parafialnym
|
· mówi z pamięci modlitwę „Któryś za nas cierpiał rany” · chętnie podejmuje dobre postanowienia na czas Wielkiego Postu · wymienia osoby, które Pan Jezus spotkał na swojej drodze krzyżowej · potrafi zaśpiewać piosenkę „Rysuję krzyż” · potrafi przepraszać Pana Jezusa za złe myśli, słowa i uczynki (modlitwa) · potrafi przedstawić w inscenizacji scenę przeproszenia · wyjaśnia, dlaczego przynosimy palmy do kościoła, · potrafi zaśpiewać pieśń „Krzyżu Chrystusa” · adoruje krzyż w klasie oraz w kościele · wyjaśnia, dlaczego grób Pana Jezusa nie jest smutny |
· uczestniczy w adoracji przy „grobie” Pana Jezusa w Wielką Sobotę |
VI.
|
· wie, że zmartwychwstanie Jezusa świętujemy w Niedzielę Wielkanocną · wie, że zmartwychwstanie Jezusa jest wielką radością · wie, że kapłan słowami „Pan z wami” ogłasza obecność Jezusa na Mszy św. · wie, że z Jezusem spotykamy się na Mszy św. · rozpoznaje strój liturgiczny celebransa · wie, że podczas Mszy św. czytane są fragmenty z księgi Pisma Świętego · rozumie prawdę, że spotkamy Jezusa w Komunii św. · pamięta, że Pan Jezus wstąpił do nieba · wie, że podczas uroczystości Bożego Ciała Pan Jezus odwiedza miasta i wioski
|
· wie, że każda niedziela jest pamiątką zmartwychwstania Chrystusa · wie, że słowa „alleluja” śpiewane są podczas Mszy św · zna obietnicę Jezusa Mt 28,20b · podaje przykłady obecności Pana Jezusa wśród nas · . wskazuje na ilustracji ołtarz i tabernakulum, poprawnie wypowiada te wyrazy · poprawnie wykonuje postawy i gesty liturgiczne (klękanie, bicie się w piersi) · wie, że Jezus mówi do nas w liturgii słowa · poprawnie wykonuje potrójny znak krzyża na czole, ustach i sercu · pamięta, że podczas Mszy św. kapłan powtarza słowa Jezusa: „Bierzcie i jedzcie, to jest Ciało moje” wypowiedziane podczas Ostatniej Wieczerzy · pamięta, że Pan Jezus jest obecny na ołtarzu w znakach chleba i wina · potrafi wykonać znak pokoju · rozumie, że Pan Jezus przygotował dla wszystkich miejsce w niebie · pamięta słowa anioła o powtórnym przyjściu Jezusa · zna pojęcia: procesja, monstrancja |
· potrafi opowiedzieć wydarzenia związane ze zmartwychwstaniem Pana Jezusa (Mt 28,1-8) · potrafi śpiewać wybrane pieśni o zmartwychwstaniu Jezusa · śpiewem wyraża radość ze zmartwychwstania Jezusa · wyjaśnia, jak rozumie obietnicę, że Jezus żyje i jest wśród nas aż do końca świata · wie, że Msza św. jest najwspanialszą Pamiątką Pana Jezusa · wie, że do spotkania z Jezusem potrzebna jest wiara · włącza się we wspólną modlitwę, śpiew · wie, że do przyjęcia nauki Jezusa potrzebna jest wiara · potrafi identyfikować słyszane słowo Boże z osobą Jezusa · wymienia przedmioty używane podczas liturgii (kielich, wino, chleb-hostia) · odróżnia znaczenie podania dłoni na znak pokoju od podania dłoni na powitanie · potrafi wyjaśnić, czym jest niebo · potrafi odmówić modlitwę dostosowaną do tematu · opowiada, jak wygląda procesja Bożego Ciała · śpiewa pieśń „Wielbię Ciebie w każdym momencie” |
· wymienia znaki Chrystusa zmartwychwstałego (baranek, paschał) · potrafi zaśpiewać pieśń „Jezus Chrystus jest Panem” · wyjaśnia, co oznacza okrzyk „alleluja” · potrafi dostrzec obecność Pana Jezusa w codziennym życiu · wymienia gesty wykonywane przez kapłana na początku Maszy św. (pokłon i ucałowanie ołtarza) · z szacunkiem wykonuje liturgiczne gesty · wyjaśnia, dlaczego wstajemy na czas czytania Ewangelii · opowiada, w jaki sposób ludzie przyjmują Komunię św. · potrafi zaśpiewać piosenkę „Przygotuję Ci serce, o Chryste” · opowiada o wierze w powtórne przyjście Jezusa · wymienia sposoby okazywania miłości Jezusowi obecnemu w Najświętszym Sakramencie
|
|
VII.
|
· wie, że maj jest miesiącem szczególnie poświęconym Maryi · wyjaśnia, dlaczego szanujemy nasze matki · wie, że Jezus kocha ludzi i jest dla nich dobry · wie, co to są „wakacje z Bogiem” |
· wie, że figurki i kapliczki są wyrazem szczególnej czci Matki Bożej · potrafi modlić się litanią wspólnie z innymi · wymienia sposoby okazywania miłości i wdzięczności swojej mamie · wyjaśnia, dlaczego czcimy Serce Jezusa · wie, że kochać to być dobrym dla innych · odkrywa prawdę o religijnym przeżywaniu wakacji |
· podaje godzinę nabożeństw majowych w swojej parafii · potrafi zaśpiewać pieśń „Chwalcie łąki umajone” · opowiada, jak można okazywać miłość i wdzięczność swojej mamie · wyraża szacunek i wdzięczność wobec matek · opisuje serce ludzkie podobne do Serca Jezusowego · dostrzega obecność Boga w różnych sytuacjach życiowych |
· wyraża szacunek wobec przydrożnych kapliczek i figurek Matki Bożej |
|