DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE
W I SEMESTRZE ROKU SZKOLNEGO 2017/2018
I. Spotkania z policjantem o charakterze profilaktyczno – informacyjnym dotyczące m.in. bezpieczeństwa na drogach, respektowania regulaminów szkolnych, profilaktyki przemocy i agresji.
II. Teatrzyki profilaktyczne
TEATR „KURTYNA” ul. Kordiana 60/49
30-653 Kraków,
www.kurtyna.krakow.pl
14 listopada 2017r. ( wtorek)
1. Godz. 8.00-8.45 – klasy I-III (sala gimnastyczna)
Bajka profilaktyczna pt. „Tu rządzi kot”
2. Godz. 9.20 – 10.05 – przedszkole - wszystkie grupy,
( miejsce – odział przedszkolny)
Bajka profilaktyczna pt. „Awantura o żabę”
„Tu rządzi kot”
bajka profilaktyczna
Teatr Kurtyna zaprasza młodych widzów na niezwykły spektakl, który opowiada o tym, jak wspaniale jest odkrywać, że świat może być miejscem, którego będziemy mądrymi i szczęśliwymi mieszkańcami, cieszącymi się szacunkiem i uznaniem innych. Tytułowy bohater, spragniony wiedzy i dociekliwy kot powiedzie widzów przez zabawną i pouczającą opowieść o wytrwałości, pracowitości, byciu uczciwym i sprawiedliwym. O tym, że złość czyni nas słabymi, a korzystanie z rad opiekunów powala na to, by dobro i prawda dawały nam szczęście.
„Tu rządzi kot” to barwne, wypełnione muzyką przedstawienie, które w uroczy, zabawny, a zarazem prosty i adekwatny sposób, dostosowany realizacyjnie i treściowo do zróżnicowanego poziomu psychofizycznego młodych widzów, daje im możliwość poznania i zrozumienia podstawowych procesów społecznych, oraz wypracowania właściwego wobec nich modelu zachowania.
Wartości wychowawczo-profilaktyczne / w oparciu o Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r./
- profilaktyka zachowań ryzykownych (zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych, kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji
zagrożenia, dobre i złe strony Internetu, niebezpieczeństwa użycia łatwo dostępnych lekarstw i używek, kształtowanie umiejętności utrzymywania ładu i porządku wokół siebie, w miejscu nauki i zabawy.
- edukacja zdrowotna (kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie, kształtowanie umiejętności analizy zjawisk przyrodniczych,
- relacje – kształtowanie postaw społecznych (kształtowanie wytrwałości w działaniu i dążeniu do celu, umiejętności właściwego zachowania się w sytuacjach zwycięstwa i porażki, kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, współpracy z innymi, z zachowaniem obowiązujących norm i reguł kultury osobistej, przygotowanie do sprawiedliwego i uczciwego oceniania zachowania własnego i innych ludzi, empatia i szacunek dla słabszych, pokora wobec autorytetów
- wdrażanie kultury - przywiązania do wartości, właściwych norm i wzorców zachowań (komunikacja w różnych sytuacjach społecznych, język i kultura wypowiedzi, odróżnianie dobra od zła, zapobieganie dyskryminacji, szacunek do pracy i nauki, podtrzymywanie własnej wartości i uznanie dla ciekawości poznawczej, różne formy wyrażania emocji)
„Awantura o żabę”
bajka profilaktyczna 0-3
Spektakl „Awantura o żabę” to urocza opowieść o pożytkach płynących z pracowitości, dobrego zachowania, akceptacji, szacunku do ludzi, posłuszeństwa wobec opiekunów i osób starszych. To też wyraźna przestroga przed tym, aby unikać lenistwa, próżności, samolubstwa, agresji, kłótliwości oraz podstawowe wiadomości z profilaktyki uzależnień. Spektakl „Awantura o żabę” to zabawna, a zarazem wzruszająca opowieść o stawaniu się dobrym i mądrym dzieckiem. Opowieść okraszona pięknymi kostiumami, muzyką i tańcem.
Spektakl pełen dynamicznych, humorystycznych dialogów, piosenki, interakcja działań scenicznych z publicznością, kostiumy, rekwizyty, oprawa muzyczna.
III. WARSZTATY PROFILAKTYCZNE
Profilaktyka pozytywna - Centrum Rozwiązywania Problemów Społecznych
Pałac Kultury i Nauki
Plac Defilad 1 00-901 Warszawa
16.11.2017r. ( CZWARTEK)
- 1. 8.00-8.45 – KLASA IVA warsztat: „ZAGUBIENI W CYBERPRZESTRZENI”
- 2. 8.50 – 9.40 – KLASA IV B warsztat: „ZAGUBIENI W CYBERPRZESTRZENI”
- 3. 9.50-10.35 – KLASA VA warsztat: „ZAGUBIENI W CYBERPRZESTRZENI”
- 4. 10.45-11.30 – KLASA VB warsztat: „ZAGUBIENI W CYBERPRZESTRZENI”
- 5. 11.40-12.25 – KLASA VI warsztat: LAJKUJE, NIE HEJTUJE
- 6. 12.45-13.30 – KLASA VII warsztat: LAJKUJE, NIE HEJTUJE
GODZ. 16.00 -16.45 – PEDAGOGIZACJA RODZICÓW – „W świecie tabletów i smartfonów, co jest po drugiej stronie?”
GODZ. 16.45 – konsultacje z wychowawcami w klasach.
KLASY IV – V
warsztat: „ZAGUBIENI W CYBERPRZESTRZENI”
Założenia merytoryczne i cele programu:
- dostarczenie uczniom wiedzy dotyczącej zarówno korzyści, jak i zagrożeń płynących z użytkowania internetu;
- kształtowanie postaw uczniów sprzyjających podejmowaniu racjonalnych decyzji związanych z czasem i doborem treści programów komputerowych oraz internetu;
- promowanie zasad zdrowego stylu życia;
- podnoszenie świadomości uczniów dotyczących ograniczeń prawnych wynikających z korzystania z sieci
Oczekiwane efekty programu – uczeń:
- podejmuje właściwe decyzje w sytuacjach zagrożenia
- wyróżnia korzyści z właściwego korzystania z Internetu
- wie, gdzie szukać pomocy w razie kontaktu z nieodpowiednimi treściami lub zagrożeniu cyberprzemocą
- umie dobierać treści Internetu dostosowane do własnego wieku.
Klasa VI - VII
warsztat: LAJKUJE, NIE HEJTUJE
Założenia merytoryczne i cele programu:
- ukazanie skutków zachowań agresywnych w sieci
- zdobycie wiedzy z zakresu specyfiki hejtowania w sieci
- poszukiwanie odpowiedzi na takie pytania jak: dlaczego jesteśmy agresywni w Internecie? Co możemy zrobić, kiedy stajemy się ofiarą hejtu?
- zwrócenie uwagi na istotę właściwiej komunikacji w Internecie, tzw. netykieta;
- ćwiczenie umiejętności rozwiązywania trudnych sytuacji często pojawiających się w sieci;
- uczenie sposobów komunikowania się i podejmowania dojrzałych decyzji;
- zrozumienie i próba ukazania, jak rozwiązywać sytuacje konfliktowe, które pojawiają się w przestrzeni Internetu
Oczekiwane efekty programu – uczeń:
- zna przyczyny i skutki hejtowania w sieci
- identyfikuje jakie metody są dla niego najlepsze chcąc rozładować napięcie i złość ◦
- koryguje nieodpowiednie zachowania w przestrzeni Internetu
- wie, co to znaczy być asertywnym
- rozumie podstawowe pojęcia i zjawiska związane ze specyfiką komunikacji w Internecie
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
W ŚWIECIE TABLETÓW I SMARTFONÓW, CO JEST PO DRUGIEJ STRONIE?
Założenia merytoryczne i tematyka szkolenia:
Dziecko dorasta w świecie nowych technologii i nieuchronnym staje się fakt, że coraz większą wagę przywiązuje do posiadania nowoczesnych sprzętów. Często nie zdaje sobie sprawy, jaki wpływ mają one na jego rozwój i zachowanie. Istotnym elementem jest właściwa kontrola i ograniczanie negatywnych skutków korzystania z technologicznego świata, podparte wiedzą na temat zagrożeń i negatywnego wpływu jaki za sobą niosą.
Świadomy rodzic, który potrafi efektywnie kontrolować i reagować. Reagować na przejawy uzależnienia to we współczesnych czasach szczególna pomoc dla dziecka. Poznanie zarówno wad jak i zalet urządzeń mobilnych oraz ich wpływy na rozwój psychofizyczny pomaga wkroczyć w wirtualny świat dziecka i poznać jego specyfikę.
- Prezentujemy rodzaje aktywności dzieci i młodzieży w sieci, zalety korzystania z Internetu, najpopularniejsze zagrożenia Internetu.
- Przedstawiamy, czym jest ZUI – Zespół Uzależnienia od Internetu, pokazujemy wpływ komputera i Internetu na młodego człowieka.
- Omawiamy sposoby ochrony dziecka przed niepożądanymi treściami zamieszczanymi w Internecie.
- Prezentujemy i wyjaśniamy czym są takie zjawiska jak sexting – nastoletnia auto-pornografia w sieci, cyberprzemoc, era informacji i manipulacji medialnej.
- Prezentujemy programy i kampanie społeczne dotyczące zagrożeń związanych z Internetem, programy pozwalające kontrolować dostęp dzieci do komputera i Internetu.
Pedagog szkolny
Elżbieta Suszczyńska